
Kompleks forretning fik enklere og bedre transportaftaler
Igennem en periode på 10 år har TransportRådgiverne gennemført ikke færre end 3 større optimeringsprojekter for SP Group. Opgaverne har været at optimere transporterne for en virksomhed i international vækst. Senest gik udbuddet på tværs af 18 selskaber i fire europæiske lande.
Komplekse analyser baner vej for bedre aftaler I det seneste projekt tog TransportRådgiverne afsæt i at analysere al transport på tværs af SP Groups selskaber. Poul Erik Hansen konstaterer:
"Det er uhyre komplekst, men opgaven blev kogt ned til en konkurrenceudsættelse for 18 selskaber i henholdsvis Danmark, Polen, Slovakiet og Holland. Og igen har vi opnået betydelige forbedringer i aftalerne"
Forhandlinger på øverste niveau I kraft af samarbejdet med TransportRådgiverne er opgaverne blevet centraliseret, og forhandlingerne er rykket fra sales management til øverste niveau i transportselskaberne:
”I dag ser leverandørerne os som en større spiller, og vi bliver mødt af dem, der træffer de politiske beslutninger og kan hive en anden prisliste frem. Det var ikke sket, da vi forhandlede på egen hånd. I det hele taget har leverandørerne nu langt større fokus på os.”
Struktur og overblik
For SP Group har samarbejdet også betydet, at de nu har 2-årige aftaler med klare kvalitetsmål. De har også indført SOP og grundigt fået beskrevet de services, de ønsker fra leverandørerne. TransportRådgiverne har desuden hjulpet med at skabe overblik over, hvem der er indgået aftaler med, og hvornår aftalerne skal genforhandles:
"Med aktiviteter i både Danmark og udlandet i et marked, hvor forholdene ændrer sig hastigt på tværs af grænser, er det en stor markedsfordel for os, at vi nu har værktøjer til at holde styr på vores transportaftaler”
Højere faglighed med specialister
Ifølge Poul Erik Hansen er TransportRådgivernes styrke, at de er specialister til fingerspidserne: ”De måler ikke bare på et stort zonekort, men på det faktuelle. Og her mener jeg helt ned til to paller i det ene hjørne. De er vores garant for, at vi holder fast i niveauet på vores aftaler, og det kræver altså, at man er ret godt inde i transportmarkedet og kan gennemskue, hvad der faktureres for”. Slutteligt pointerer Poul Erik Hansen, at TransportRådgiverne står på mål for de beregnede besparelser og får dem hjem i praksis. I form af en serviceaftale, som både sikrer priskontrol, sparring samt support. Det kan ses på bundlinjen og har uden tvivl øget SP Groups konkurrencekraft.