
Tænk stort – volumen giver bedre vilkår
Forskellen på at skabe et resultat og et rigtig godt resultat med transportoptimering ligger i tre ting: Modet til at tænke stort. Villigheden til at trække på specialister. Og udnyttelse af fordele ved at eje fragtaftalerne selv. Det har Elis Danmark erfaret i et samarbejde med TransportRådgiverne, der foreløbig har arbejdet med flere af Elis afdelinger i Norden.
Elis A/S er en fransk ejet global virksomhed med afdelinger i 28 lande. Set i det perspektiv er Elis Danmark A/S, tidligere Berendsen Textil Sevice A/S, en del af en stor global organisation, hvor Morten Nordskov, Head of procurement, lykkes med at skabe mærkbare resultater med potentiale til at skalere. Også selv om begyndelsen var lettere kaotisk.
Omkring 100 aftaler med forskellige transportører. Alene på området paller og pakker i og ud af Danmark. Det var virkeligheden for Elis Danmark A/S i 2018, hvor Morten Nordskov blev ansat til at opbygge en central operationel indkøbsenhed.
Forventningen var et reduceret antal leverandører, færre omkostninger, optimering og konsolidering. Derfor valgte han at samarbejde med TransportRådgiverne:
Modsat os er Transportrådgiverne specialister i transport, så jeg ville ikke kunne løse opgaverne lige så godt selv. Deres viden om dataanalyse, leverandører og markeder gør forskellen på et resultat og det RIGTIGT gode resultat.
Fra 100 til 5 aftaler
Med fokus på overblik og struktur blev antallet af transportaftaler skåret ned til fem. Og i stedet for lettere kaos fik Elis Danmark A/S kontrol over de fragtområder, hvor de har størst volumen på omsætning i og ud af Danmark. Økonomisk var resultatet til at føle på, og samarbejdet har siden udviklet sig til at omfatte andre lande.
Der er kommet styr på transportaftaler i Norge. En ekstern lageroperation er succesfuldt flyttet fra Sverige til Polen. Og netop nu er Transportrådgiverne i gang med yderligere at konsolidere transportaftalerne fra 2018.
Opstår der spørgsmål i det daglige, er Morten Nordskov også glad for at kunne trække på specialisterne hos TransportRådgiverne. For eksempel undgik Elis Danmark A/S under Covid-19 at betale et uberettiget vintertillæg for fragt via en færgerute, de slet ikke benyttede. I det hele taget giver samarbejdet anledning til at lære af processer – og blod på tanden efter mere viden og fuld implementering.
Sådan skabes der bedst værdi
For Morten Nordskov er det tydeligt, at der er besparelser at hente, når man selv ejer transportaftalerne. Men også at man samtidig ejer problemerne selv og skal være klar til at stille krav og spørge kritisk. Han understreger dog, at det er hele indsatsen værd i form af gennemsigtige transportaftaler, større volumen og øget gennemslagskraft.
Morten Nordskovs råd er at tænke stort, og han ser et enormt potentiale i at samle Elis indkøbskraft europæisk og globalt – med hjælp fra TransportRådgiverne. For selvfølgelig kunne Elis selv gå i en europæisk tender, men som han ærligt siger: Virksomheden ville være lang tid om at lande aftaler, bevæge sig i ukendt land og havne i faldgruber, som TransportRådgiverne navigerer udenom. Ganske enkelt fordi de kender transportbranchen og er vant til at arbejde internationalt.
”Elis Danmark A/S er ikke en transportvirksomhed. Vi er specialister i at udleje og vaske tekstiler.
Så bring de rette kompetencer til fadet i og under processen – det er sådan, man skaber størst værdi.”